Docenten

Nathalie van den Bovenkamp
Na jaren van af en aan sporten, ontdekte ik in 2008 Pilates. Nog nooit was regelmatig sporten zo makkelijk vol te houden en waren de resultaten zo merkbaar. Ik voelde me fitter, sterker, energieker en stralender. Na twee jaar minstens drie keer per week op de mat te vinden te zijn geweest, kreeg ik de kans om binnen mijn toenmalige sportschool opgeleid te worden tot Pilates docent. Al snel merkte ik dat het lesgeven me op een hele andere manier energie gaf en dat ik mensen op dezelfde wijze Pilates kon laten ervaren als ik zelf. Heel erg bijzonder en ontzettend motiverend.

Als docent wil ik mijn liefde voor Yoga en Pilates overbrengen en laten voelen. Ik wil de ruimte geven om jouw lichaam op een nieuwe manier te ervaren. Doordat persoonlijke begeleiding centraal staat hoop ik mensen te stimuleren om steeds dieper te gaan in de oefening en de Yoga en de Pilates. In 2012 kreeg ik de kans om naast de Pilates een Yoga opleiding te volgen. Waar ik Pilates zie als het beste wat je kan doen voor je lichaam is Yoga mijns inziens het beste wat je kan doen voor je hoofd.

In mijn lessen wil ik je uitdagen om je lijf en je adem te onderzoeken, te bewegen en vooral: To have fun!

Ina Steegman
Joseph Pilates, de grondlegger van Pilates, heeft ooit gezegd: “you’re as old as your spine is flexible”.

Ik kan me daar, zeker ook met het ouder worden in leeftijd, helemaal in vinden en geef via de lessen mijn enthousiasme daarin graag door.
In beide disciplines, Yoga en Pilates,  werk ik vanuit de basis. Vooral ervaren wat je fysieke mogelijkheden zijn, begrijpen wat een oefening of houding voor effect kan hebben voor jouw lichaam. En er misschien ook achter komen waar je mogelijkheden beperkt zijn.

Doenja Abel
Mijn eerste yogales ooit was Bikram yoga. Zweten dus! Inmiddels 6 jaar na die allereerste zweetdruppels op de mat, geeft yoga me iedere dag weer zoveel energie en positiviteit. Dus besloot ik: dat wil ik delen met mensen. In 2015 begon ik mijn hatha opleiding, een jaar later werd ik fan van de Asthanga Mysore practice en begin 2017 vertrok ik naar India voor een intensieve hatha/vinyasa opleiding.

doenjindia

Terugblikkend op die eerste les kon ik me toen nog niet voorstellen dat ik al ínspannend ook tegelijkertijd kon óntspannen. Veel later kwam ik erachter dat yoga zo heerlijk ‘t lichaam in beweging brengt – sterker en meer gebalanceerd maakt, maar tegelijkertijd ook een bepaalde ontspanning geeft. Bij een wervelwind in mijn hoofd, brengt yoga dat verhelderende briesje weer terug. Bij ongemakken in mijn lichaam, geeft yoga precies dat beetje aandacht waardoor dat weer verdwijnt (of waardoor ik het in ieder geval weer een stuk beter kan accepteren!).
Zoals yoga mijzelf een bewuster, sterker, positiever mens maakt, wil ik dat ook overbrengen in mijn les. Als een soort ontdekkingsreis met en in jezelf. Door iedere dag weer met een nieuwsgierige blik naar jezelf én de wereld om je heen te kijken. Rust in je hoofd, beweging in je lichaam. Met als motto: dat wat je aandacht geeft groeit!

Lotte Kooistra
Sporten is een van mijn favoriete bezigheden, maar is tegelijkertijd alleen maar een fysieke uitlaatklep waar ik lekker moe van word.
Dit veranderde toen ik in aanraking kwam met Yoga. Wat ik hier zo fijn en waardevol aan vind, is dat het niet alleen maar fysiek is: Yoga verbind lichaam en geest en maakt me bewuster, niet alleen op de mat maar ook in het alledaagse leven. Elke les is aan jou om te bepalen wat jij nodig hebt. De eerste stap van yoga is leren luisteren naar je lichaam.Na een aantal jaren yoga te hebben beoefend bij verschillende leuke yogadocenten, raakte ik geïnspireerd om zelf Yogales te gaan geven. Het fijne gevoel dat het mij elke keer geeft wil ik graag delen met anderen. Daarom heb ik in de zomer van 2018 een Hatha Yoga opleiding gedaan. Bij Hatha Yoga (klassieke Yoga) werk je naar houdingen toe die ten goede komen aan het hele lichaam, concentratie en balans. Zelf merkte ik dat ik lekkerder in mijn vel ging zitten en mijn zelfvertrouwen groeide. Ik geef met veel passie les en zoek altijd naar creatieve manieren om lessen te vormgeven en vind het leuk om tegemoet te komen aan de behoeftes van iedereen. Wat wil jij uit je Yoga practice halen?

Marlies Kortekaas de Vries

Voordat ik met Mindfulness in aanraking kwam stond ik altijd ‘aan’. Het lukte me vrij goed om alle ballen tegelijk in de lucht te houden, vond ik, totdat mijn lichaam ‘stop’ zei. In 2013 belandde ik in een stevige burn-out. In het herstel van mijn burn-out heb ik enorm veel houvast gehad aan yoga, meditatie en leren om te stoppen met ‘doen’.

Mindfulness was voor mij een revolutie in anders omgaan met stress, tijd en gedachten (“Je hebt gedachten, je bent ze niet. Het heeft mij alle handvatten gegeven om met meer rust, plezier en aandacht te leven en om minder te moeten (vooral van mezelf 😉 ).

In 2016 ben ik gestart met Stilte in de Stad. Mijn missie is om mensen een plek te kunnen bieden om even op adem te kunnen komen. En om mensen te leren altijd die stille plek in zichzelf te kunnen (terug)vinden. Ik heb de basis en vervolgopleiding tot Mindfulnesstrainer gevolgd. Daarnaast geef ik Compassietrainingen en sinds ben ik ook iRest-trainer.

Mensen vragen wel eens aan me wat er veranderd is mijn leven, sinds ik mediteer. Niet veel, zeg ik dan: ik wil nog steeds te veel, ik voel stress als er teveel in mijn agenda staat en vind het lastig om ‘nee’ te zeggen. Maar tegelijkertijd is er ook een groot verschil. Er is veel meer rust en acceptatie, juist als die balans er even niet is. Ik heb veel sneller door als ik over mijn grenzen ga en durf keuzes te maken die leiden tot rust, ontspanning en plezier.

Jiska Rutteman

Pilates kan je gerust een mind/body training noemen, en pilates wordt ook wel contrology genoemd.

De neiging tot controle willen hebben is mij niet vreemd. Na jaren last te hebben van een heupblessure kwam ik terecht bij een fysiotherapeut die mij aanraadde om eens Pilates te gaan doen. Zo volgde ik in 2017 mijn eerste pilates les: ik was meteen verslaafd. Ik merkte dat ik door regelmatig lessen te volgen mijn heupblessure onder controle kon krijgen. Ik leerde mijn eigen lichaam steeds beter kennen, maar dat niet alleen: het bracht mij ook ontspanning. Toen ik naar Parijs verhuisde benutte ik de kans om bij veel verschillende docenten Pilates lessen te volgen. Ik wilde mij meer in Pilates verdiepen en toen ik in 2019 terugkeerde naar Nederland ben ik dan ook een Pilates opleiding gaan volgen.

Dagelijks merk ik dat het leven meer ontspannen is als ik de controle wat durf los te laten. Zeker nu ik weet dat ik mag leren leven met fibromyalgie, waardoor fysieke pijn onderdeel van mijn leven is en ik daar niet de volledige controle over heb. 

Waar ik wel de controle over heb is hoe ik hier mee omga. In mijn lessen wil ik je vooral uitnodigen om te voelen wat je voelt, te luisteren naar je lichaam en niet over je grenzen heen te gaan. Kortom een Pilates training waarbij je niet alleen je lichaam traint maar ook je mind.

We hopen je heel snel te zien in één van de lessen!

Comments are closed.